חקר של בת הים הקטנה


חקר של בת הים הקטנה

שרידים חנוטים של יצור דמוי אדם, בעל זנב דג נמצאים במוזאון האנגלי Buxton Museum.

היצור דמוי האדם המפחיד הזה, בגובה של 40 ס"מ ובעל זנב דג, משך את תשומת לבם של המדענים. לצורך המחקר של "בת הים מבקסטון" (Buxton Mermaid) הגיעו אנשי מקצוע וסטודנטים של שתי האוניברסיטאות בבריטניה - אוניברסיטת לינקולן ואוניברסיטת קיימברידג'. הם אפילו תכננו ניתוח גנטי של הרקמות כדי לקבוע את גילם.

האם בת הים הזו אמיתית? האם המומיה הזו מייצגת את השבט המיתולוגי, אשר במשך מאות שנים היה במרכז הסיפורים של הדייגים והמלחים?

והתשובה אכן התקבלה. Buxton Mermaid היא מזויפת. צילום רנטגן הראה שהצלעות שלה עשויים ממתכת, וחלקים מסוימים של הגוף העליון - מעץ. אבל שיערה – הוא שיער אדם. הזנב – הוא באמת זנב דג.

- "בת הים הזו היא מעשה ידי אדם" - אומרת אניטה הולינסהד, מאוניברסיטת לינקולן – "לשם ייצורה, השתמשו ברקמה אנושית וברקמות דגים, לדוגמה – השיניים שלה מגולפות מעצמות אדם. נראה גם שהעור הוא האנושי".

- "באשר למרכיבים שלה - בת הים שחקרנו מורכבת 60 אחוז מאדם, ו- 40 אחוז מדג" - מאשרת חואניטה הולינס מקיימברידג'. - "ניתוח של ה-DNA יוכל להראות בדיוק באיזה דג השתמשו. ובאיזה שנה".

המדענים מספרים, שבנות הים לא היו מצרך נדיר במאה ה- XIX. הם נעשו במזרח - בעיקר ביפן. ונמכרו כדבר אמיתי. רבים האמינו שזה אכן כך, ומי שלא האמין – עדיין קנה את המומיות. וזה מכיוון שהיה נהוג לחשוב שהן מביאות מזל.

המחקרים עדיין נמשכים. בשלב הזה המחקר הוא יותר לשם ללמד את הסטודנטים מיומנויות של עבודה מדעית. וזה אכן תהליך למידה מעניין.

לאחר Buxton Mermaid - החוקרים מתכננים לחקור את "החבר" שלה. מומיה של זכר ים — Merman, אשר נשמרת כיום במוזיאון הורנימן בלונדון.

עד לפני שנת 1982, הם היו ביחד, וחלקו חלון תצוגה אחד במוזאון של היסטוריה רפואית בלונדון. אבל אז הם הופרדו.
כעת, רוצים לאחד אותם שוב, במוזיאון בקסטון.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> חקר של בת הים הקטנה